Hukum zakat ke atas harta pada umumnya adalah wajib sekiranya
mencukupi syarat-syaratnya.Hukum zakat mempunyai dalil-dalil yang
mu'tamad dan yakin berdasarkan firman Allah yang bermaksud " dan
dirikanlah solat,keluarkanlah zakat"-surah al-Baqarah:43. Oleh itu hukum
orang yang menafikan kewajipan zakat adalah kafir.
Dalam ayat lain
pula,Allah berfirman yang maksudnya, "Ambillah (sebahagian) daripada
harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya engkau
membersihkan mereka (dari dosa) dan menyucikan mereka (dari akhlak yang
buruk)
Hadis Nabi menyebut, "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,maka tunaikanlah zakat
hartanya"
Nabi
S.A.W juga bersabda "ajarkan kepada mereka bahawa Allah S.W.T
memfardukan ke atas mereka zakat,diambil daripada orang-orang kaya
dikalangan mereka,dan diberikan kepada orang-orang fakir di kalangan
mereka.
Daripada dalil-dalil di atas,asas yang dapat difahami bahawa
zakat ke atas orang-orang yang memiliki harta,yang melebihi daripada
keperluan mereka/memiliki nisab,dikira sebagai kaya,dan diwajibkan zakat
ke atas harta tersebut.
Yang menjadi perbahasan dikalangan
ulamak,adalah bentuk harta kekayaan yang dikenakan zakat."Harta
kekayaan"menurut pengertiannya dalam bahasa arab,"segala sesuatu yang
diinginkan sekali oleh manusia menyimpan dan memilikinya"Syarat sesuatu
perkara itu disebut harta iaitu boleh dimiliki, dan diambil manfaat
daripadanya.Dan jenis-jenis harta itu berubah mengikut zaman dan
tempat.Antara bentuk harta,dan sumber kekayaan masyarakat hari ini yang tinggal di bandar @ kota adalah gaji/pendapatan daripada pekerjaan
tetap mereka.
Hasil
kajian dan pemerhatian ilmuwan Islam mendapati zakat ke atas hasil
pendapatan seseorang,adalah wajib sekiranya,mencukupi
syarat-syarat,antaranya sampai nisab( nilai 85gram emas), milikan
sempurna,dan cukup setahun haul.Berdasarkan dalil umum seperti yang di
atas dan juga qias kepada zakat bagi golongan petani."Mereka (petani)
yang bercucuk tanam dalam keadaan panas dan susah ini pun diwajibkan
zakat ke atas hasil mereka,apakah yang menghalang mereka yang bekerja
makan gaji secara tetap,setiap bulan,dalam keadaan tidak kena panas
terik mentari,dalam keadaan selesa,untuk tidak mengeluarkan zakat
terhadap hasil pendapatannya."
Justeru,kewajipan zakat tertanggung ke
atas semua orang-orang Islam yang bekerja,dan hasil pendapatannya
melebihi daripada keperluan asas hidupnya dan nisab tahun tersebut.Maka
wajiblah dikeluarkan sebahagian daripada kekayaannya sebanyak 2.5% sebagai zakat hartanya.
Berhubung
dengan isu penguatkuasaan agama yang tertakluk kepada majlis agama
Islam Negeri,sekiranya
sesebuah negeri belum melaksanakannya,ia tidak
menggugurkan kewajipan zakat tersebut.Individu tersebut wajib
mengeluarkan zakat hartanya sendiri,sama ada terus memberikan kepada
asnaf,atau boleh menyerahkan kepada amil di tempat tinggal
tersebut.Ini kerana 2.5% daripada harta kekayaan tersebut adalah hak
asnaf yang mesti dikeluarkan.
Hadis Nabi SAW menyebut,mafhumnya"
Tidak bercampur di antara harta zakat dan harta-harta yang lain,kecuali
harta zakat itu akan merosakkan harta yang lain."
Adapun dosa atau
tidak bagi pekerja yang tidak mengeluarkan zakat di negeri yang belum
melaksanakannya,perlu melihat keadaan.Sekiranya mereka tahu akan hukum
dan hujah yang mewajibkan zakat,dan memiliki harta yang cukup/melebihi
nisab,maka mereka berdosa sekiranya mengabaikan.
Sekiranya mereka
tidak tahu hukum,mereka wajib belajar dan mencari orang untuk
mengajar.Apa yang telah lepas,dimaafkan dan digalakkan untuk mengira
pendapatan mereka,dan sekiranya wajib zakat,maka hendaklah diqadha zakat
tersebut.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment