Tuesday 20 December 2011

Petua Khas Untuk Anda- Terbaik dari Madinah

Assalamualaikum w.b.t sahabat-sahabat sekalian

Alhamdulillah kita semua diberikan kesempatan untuk bertemu,bertukar-tukar ilmu,pandangan dan maklumat, serta dikurniakan nikmat waktu lapang dan macam-macam nikmat lagi oleh Allah.
Syukur sangat-sangat. Kita juga diminta supaya selalu mengingati nikmat yang kita ada agar kita memanfaatkan nikmat itu dengan sebaik-baiknya sebagai tanda kita bersyukur atas kurniaan nikmat tersebut.

Hari ni,saya nak kongsi beberapa petua atau tips mujarrab yang diajarkan oleh para ilmuwan.Saya dapat tips ini dari seorang ulamak Syeikh Mahmud dari Madinah, dalam satu rancangan siaran radio IKIM.Mungkin ada di kalangan sahabat-sahabat yang juga mendengar sendiri rancangan tersebut.Tetapi saya ingin kongsikan buat mereka yang terlepas atau tidak mengikuti rancangan tersebut.

1.Tips mudah bangun Tahajud:

Tak perlulah saya panjangkan dengan menulis apa kelebihan Solat Tahajud di sini.Umumnya ramai yang tahu apa kelebihan dan kehebatan menunaikan solat tahajud.Akan tetapi sangat-sangat susah untuk kita bangun di tengah malam seketika hanya untuk menunaikan solat sunat 2rakaat sekalipun.Kalau bangun tengah malam pergi tandas buang air boleh,bangun malam dan berjaga untuk menonton perlawanan bola sepak pun boleh.Tetapi kenapa kita tidak mampu untuk bangun lebih kurang 15minit solat dan berdoa kepada Allah di tengah-tengah malam?Rahsianya adalah kerana syaitan tidak suka orang yang bangun solat malam bermunajat kepada Allah dan berdoa kerana inilah waktu yang sangat-sangat mustajab dan diterima oleh Allah untuk hambanya meminta keampunan,hajat dan lain-lain.Syaitan akan berusaha menggagalkan anda untuk bangun.
Namun ada cara untuk kita mudah bangun solat tahajud.Sebelum tidur kita bacalah surah alQadr.( Inna anzalnahu fi lailatil qadr sehingga habis)pada ayat terakhir (salamun hiya hatta) ulang sebanyak 3 kali dan niatkan untuk bangun pukul berapa.Insya Allah anda akan terjaga.

2.Petua untuk mereka yang sakit migrain

Sesiapa yang ada penyakit migrain, boleh amalkan cara ini..InsyaAllah akan sembuh.amalkan baca surah alHasyr ayat 20-24.sambil usap kepala.Amalkan selalu terutamanya bila sakit datang.



3.Petua kalau anak anda selalu sakit,kurus kering,kena gatal-gatal,ruam dan macam-macam masalah

Anda bolehlah cuba dengan mengubah nama anak anda.Macam susah je,nak kena pergi JPN ke?tak perlu,cukuplah anda ubah nama yang anda selalu panggil anak anda.Contoh nama anak dan panggilan anak anda adalah Puteri,tukar kepada nama lain seperti panggil Aminah ke, Solehah ke,dan sebagainya.Petua ni merupakan amalan masyarakat Madinah dulu-dulu dan di ajarkan dan diwarisi secara mulut ke mulut.Selamat mencuba.

Jadi cukup sekadar ni dulu perkongsian ilmu dari saya.Kalau ada lagi saya akan kongsi dengan sahabat-sahabat.Semoga semua mendapat manfaat.

No comments:

Post a Comment